Over mij

Sinds mijn 15de maak ik al schilderijen in olieverf. Eerst maakte ik vooral bekende schilderijen na. Ik bleef oefenen en oefenen, ik was enorm gedreven. Ik dacht niet na waarom ik wou schilderen, het was er gewoon dacht ik.

Op de middelbare school tekenende ik voor mijn klasgenootje posters van hun idolen na, in ruil voor een klein geld bedrag. Mijn klasgenoten blij en ik verdiende zo meer dan dat ik dat deed met mijn bijbaantje bij de bakker.


Ondanks mijn gedrevenheid liep op een gegeven moment tegen een muur aan. Ik kwam niet verder. De boeken uit de bibliotheek hadden me ver op weg geholpen maar ik had vragen die niet in de boeken stonden.

Ik kreeg bepaalde technieken niet onder de knie. Ik voelde me ellendig en wist dat ik begeleiding nodig had. Daarom besloot ik om naar de schildersacademie in Groningen te gaan. Daar heb ik mede dankzij uitstekende coaches belangrijke technieken geleerd.


Pas vele jaren later kwam ik erachter waarom ik was gaan schilderen als 15 jarige. We hadden in ons gezin een behoorlijk trauma te verwerken gehad, toen mijn vader plotseling overleed. Ik merkte dat ik met schilderen mij kon terugtrekken en ik mijn verhalen kon vertellen. De verhalen die ik niet met praten kon uiten.

Nu nog bepalen mijn gevoelens mijn werk. Aan mijn schilderijen kun je zien hoe ik mij voel. Ze zijn een dagboek geworden voor wie ze kan lezen.

Dankzij mijn technische vakkenkennis kan ik dan ook werkelijk weergeven wat ik voel.

Om daadwerkelijk voldoening te krijgen, heb ik mijn gevoel en verstand nodig anders lukt het niet.



" Om de top te bereiken dien je steeds uit je comfortzone te gaan. De leerling krijgt opdrachten van de coach

die voorbij het huidige niveau van beheersing gaan. De lat ligt steeds iets hoger en hij treedt daarvoor uit zijn comfortzone."

-Anders Ericsson


Wie is Ben?

Door drs. M.A. Hekert

Ben is geboren in 1956 te Hoogezand, waar hij al op jonge leeftijd begon met tekenen. Als kind was hij vaak te vinden tussen de kunstboeken en zijn eigen schetsen. Toen Ben op vijftienjarige leeftijd het kunstwerk 'Mathilde tussen de Monsters' van Carel Willink zag, was de teerling geworpen. Net als de grootmeesters in de kunst die hem voor gingen, begon Ben al vroeg met het experimenteren met doek en kwast. Toen zijn creatieve passie werd opgemerkt door zijn grootvader, besloot deze om een ezel, olieverf en een doek en penselen aan Ben te geven. Het was een duur cadeau voor een familie die het al niet zo breed had, maar Ben liet zien dat het vertrouwen niet misplaatst was geweest. Ben maakte hierna zijn ambities bekend: hij wilde kunstschilder worden.

Ben is een gedreven kunstenaar die graag de stilte van het atelier opzoekt. Hij is een perfectionist die pas stopt als hij tevreden is. Opgeven komt niet in zijn woordenboek voor.

'Juist bij figuratieve kunst is het belangrijk om de goede technieken te gebruiken en te hanteren.

Wanneer je deze kennis wilt overbrengen is het essentieel dat je dit gedegen inoefent. Het is mijn specialiteit om dit stap voor stap te doen.'